TOVAR V AKCII
NAJOBĽÚBENEJŠIE
.
Ako sa vyrába a čo to vlastne je? Keď sa v jeden deň predo mnou – čajovým nadšencom - rozbalila miska RAKU, zostala som mierne v šoku. Vyzerala ako kus meteoritu. Na bežných miskách už z diaľky vidieť snahu „páčiť sa“. Ale táto miska na mňa nič také neskúšala. Nevedela som tú estetiku dostať z mysle. Prihlásila som sa na workshop ku Jane Krejzovej – autorke spomínaných misiek, ktorá sa venuje technológii RAKU (www.atelier-ujezdec.cz)
Podoba japonskej čajovej misky vznikla (okolo roku 1600) v mysli veľkého čajového majstra Sen no Rykjú-a a v rukách výrobcu keramických škridlí. Miska vyrobená technológiou RAKU, ako predmet čajového obradu, reflektuje filozofiu a japonský koncept myslenia WABI SABI.
Neprekladá sa to ľahko, ako väčšina hlbokých pojmov.
Zohľadňuje uvedomovanie si troch princípov: nič netrvá, nič nie je dokončené a nič nie je dokonalé. Tichosť, prirodzenosť a autentickosť misiek RAKU dáva pozorovateľovi priestor na ich zažitie. Múdrosť čerpaná z prirodzenosti prírody.
Raku miska je príjemná do ruky, ľahká a pocit z nej hrejivý. Tvar je nedokonalý, vrchná línia obsahuje v sebe „kopce“ a doliny, glazúra je rozpraskaná, používaním sa stále dokresľuje. Opracovanie je niekedy drsné, akoby bola vytesaná pár ťahmi z kusu kameňa. Tóny sú zemité – tlmené. (Samostatnou kategóriou je „čierne RAKU“ pretože čierna vynikajúco akcentuje zelenú farbu čerstvého čaju Matcha).
To, že už tak dávno ľudia vedeli oceniť nedokonalosť, ako črtu ľudskosti, mi príde neuveriteľné. Zvlášť teraz, keď je väčšina predmetov vyrábaná masovo, je toto pripustenie nedokonalosti, úplným balzamom na dušu.
Po prvej fáze – dôslednom rozmačkaní hliny - sme začali hlinu individualizovať. Jana pripodobnila výslednú hmotu ku „kostiam a mäsu“ :) pevné - šamot a piesok a flexibilné – íly. Vlastným pomerom prímesí a pozornosti sme dosiahli špecifický typ materiálu na „telo“ – misku.
Nasledovala výroba hrubého tvaru. Trvalo to určitý čas, kedže pre amatérov o nedokonalosti v duchu wabi-sabi nie je núdza. Po miernom preschnutí miska dosiahne stav „kožovitosti“. Vtedy podstúpi finálizovanie tvaru, posledné odoberanie materiálu, „leštenie“, vytvorenie jazierka“ na dne misky. Z výstupného kila hliny ostane v ideálnom prípade 300 gramový kúsok. Steny sú miestami veľmi jemné, čo miska neskôr dobehne vrstvou glazúry.
Už pri výrobe tvaru je potrebné si ujasniť zámer. Ako budem robiť finálnu „redukciu“?
Ako bude vyzerať? A v ten istý moment je potrebné pripustiť, že aj tak bude vyzerať inak, ako sme si naplánovali.
Miska pri výpale (okolo 1000°C - nižšia ako obvykle) podstupuje chemicky oxidáciu. Raku je výnimočné v tom, že do tohto procesu človek aktívne vstúpi a misku vyberá na vrchole výpalu z oxidačného prostredia a premiestni ju okamžite do redukčného. Rýchla zmena teploty spôsobí „krakle“ rozpraskaná štruktúra glazúry a redukčný materál ich zvýrazní. Ako redukcia sa používajú rôzne materiály ale najmä piliny, čajové lístky, lupienky kvetov, ryža ... Čím intenzívnejšia redukcia, tým tmavšia farba.
Raku je naozaj technológia spätá z prírodou, pretože reaguje aj na dobu kedy je robená. Zima má špecifiká hlbokej čiernej farby, kdežto v lete dostanete „len“ hnedú. Líši sa aj noc a deň, a možno by sa dalo ísť aj ďalej a zisťovať interakciu s človekom, ktorý ju vyrába... ale teraz nemusíme.
Toto všetko ovplyvní proces následného glazovania. Na glazúre sa redukcia prejaví zvýraznením kraklov. Na nenaglazovanej časti misky je priestor na experimenty s redukciou...
Vzniká rozsiahly priestor na variácie tvaru, typu redukcie, glazúry a na mysli umelca. Každý kúsok je originál, pri ktorom je vždy spoluautorom „technológia raku“. Je to ako zrod bytosti. Pri pôrode tiež možno viete či to bude dievča alebo chlapec, možno aj meno. Ale farbu očí, úsmev a jeho povahu uvidíte až po.
Dúfam, že už máte chuť na vašu Matchu.
Nazdravie!