TOVAR V AKCII
NAJOBĽÚBENEJŠIE
Prvý najstarší zachovaný spis o ajurvédskom lekárstve, Charaka Samhita, pochádza z 1. stor. n. l. Druhý odborný spis, Sushruta Samhita, sa objavuje o storočie neskôr a pojednáva o Ajurvédskej chirurgii. Tretie najvýznamnejšie Ajurvédske dielo, Ashtanga Hridaya, vzniká okolo 7. stor. n. l. a predstavuje prehľadnú kompiláciu dvoch predchádzajúcich spisov. V období medzi 5. stor. pred n. l. a 5. stor. nášho letopočtu sa princípy ajurvédského lekárstva rozšírili do všetkých kútov vtedy známeho sveta (Číny, Tibetu, Perzie, Arábie, Egypta, Grécka a Ríma), kde sa zmiešali s miestnymi tradíciami a kultúrnymi zvykmi. Na tomto univerzálnom základe potom postupne vznikali najrôznejšie školy a systémy prírodného lekárstva. Ajurvéda je preto označovaná za "matku všetkých liečebných systémov".
Ajurvéda predstavuje celostnú a jednoduchú formu liečebného prístupu s cieľom lepšie porozumieť sebe samým. Snaží sa preniknúť k jadru problému a odhaliť skutočnú príčinu či samotný zárodok ochorenia, či už je jeho pôvod v nesprávnej výžive, životných návykoch, dedičnom zaťažení, negatívnom myslení alebo emocionálnej či energetickej nerovnováhe. Ponúka nám tak pohľad do širších väzieb a súvislostí, ktoré utvárajú a ovplyvňujú náš psychický a fyzický stav. Ajurvédska prax apeluje predovšetkým na vedomú prevenciu a zdravý životný štýl, pretože choroby je vždy ľahšie liečiť v ich počiatkoch než v pokročilých štádiách, kedy už vo väčšine prípadov dochádza k poškodeniu telesných tkanív. Pôvod väčšiny chorôb je zo sedemdesiatich percent skrytý v nesprávnej životospráve.
Ajurvéda považuje človeka za neoddeliteľný a vzájomne prepojený komplex tela, vitálnej energie, mysle a duše. Nezameriava sa na symptomatické prejavy chorôb, ale predovšetkým na ich príčiny, ktoré každej chorobe predchádzajú. Symptóm je chápaný len ako upozornenie či varovanie, že v organizme nie je niečo v poriadku a je nutná náprava na hlbšej úrovni. Ajurvéda sa tak v súlade s princípmi zdravého životného štýlu snaží obnoviť v ľudskom tele prirodzený stav harmónie, ktorý sa prejavuje ako duševné a telesné zdravie. Zmenou každodenných stereotypov, správnou stravou a pravidelným užívaním bylín je možné úspešne odstrániť najrôznejšie zdravotné ťažkosti a dlhotrvajúce ochorenia, ako sú napríklad: kožné choroby, choroby dýchacieho ústrojenstva, poruchy zažívania, migrény, obezita, problémy spojené s krvným obehom, gynekologické problémy, choroby chrbtice , kĺbov a svalov, nespavosť, únava a stres.
Každý človek sa rodí s jedinečným pomerom biologických princípov (dóš) - váta, pitta a kapha (v tibetskom poňatí vietor, žlč a hlien), ktoré predstavujú individuálny genetický kód podieľajúci sa na utváraní našej psychosomatickej charakteristiky. V priebehu života sa potom z rôznych príčin ich pomerné zastúpenie odchyľuje (vikrti) od pôvodného vrodeného stavu (prakrti), čo sa potom odráža na našej psychickej kondícii a fyzickom zdraví. Duševné vedomie, myšlienky, emócie, medziľudské vzťahy, strava, denný rytmus, životný štýl, ročné obdobie a prostredie, v ktorom sa pohybujeme, to všetko ovplyvňuje ich vyváženosť či nerovnováhu.
Znalosť sídla a pôsobenie každej z dóš nám umožňuje správne rozpoznať ich prejavy v zmiešaných konštitúciách, ktoré sú najčastejšími psychosomatickými typmi.
Zdravie je optimálny stav harmonického fungovanie celého organizmu. Predstavuje rovnováhu medzi tromi biologickými princípmi podľa vrodeného individuálneho stavu (váta, pitta, kapha), telesnými tkanivami a ich funkciami, zmyslovými orgánmi, mysli a duševným vedomím. Každý človek je obdarený dostatočnou dávkou zdravého rozumu, aby dokázal rozlišovať medzi vhodným a nevhodným, medzi zdravým a škodlivým. Ľudský organizmus nám poskytuje všetky potrebné odpovede v podobe signálov, ktorým človek buď počúva alebo nie. Každá emócia je biochemická odozva na určitý problém, ktorý sa ukrýva hlbšie pod povrchom. Správanie a konanie bežného človeka určujú jeho túžby a priania, ktoré majú svoje sídlo v mysli. Tá trvá obyčajne na ich splnení aj za cenu poškodzovania fyzického tela. Myseľ tak často doslova zneužíva telo k dosahovaniu svojich žiadostí. Preto väčšina chorôb pred tým, než sa prejaví na úrovni fyzického tela, začína najprv v nepokojnej, rozháranej a nedisciplinovanej mysli, ktorá je plná najrôznejších želaní. Túžba je preto samou podstatou nevedomosti, v ktorej sa skrýva utrpenie, choroba a bolesť. Tento prvotný impulz sa potom začína prejavovať na fyzickej úrovni v dôsledku zvýšeného nahromadenia jedného z princípov váta, pitta alebo kapha v určitom mieste tráviacej sústavy podľa svojho sídla. Následne potom dochádza k poruchám výživy a regenerácie siedmich telesných tkanív (dhátus) a následne k narušeniu niektorých životne dôležitých funkcii. Takéto vychýlenie organizmu zo svojej prirodzenej rovnováhy má potom za následok rozvoj najrôznejších ochorení.